Stichting COPA bestaat uit zorgprofessionals die zich inzetten om jongeren en jong volwassenen in de maatschappij te zetten. Ons doel is dat deze jongeren zich belangrijk en gewaardeerd voelen als mens. Even niet anders zijn dan anderen. Dit is voor ons inclusie. Een duur woord voor mee mogen en kunnen doen.

Los van elkaar deden we dat al jaren als ambulant begeleider; Mensen een plekje proberen te geven in de maatschappij. Niet aan de rand maar er midden in. We besloten onze krachten te bundelen om zo onze organisatie, structuur en kwaliteit van werken te verbeteren.

Intussen namen we steeds meer klussen en projecten aan om daar een bijdrage aan te leveren met jongeren of jongvolwassenen die een vermeende afstand hebben tot de arbeidsmarkt. Momenteel doen we dat in Gemeente Cuijk en voornamelijk Sint Agatha. Zo heeft Sven met cliënten jaren lang deel genomen aan de organisatie van het toernooi Copa del Agatha en ook de Kuukse Elfkroegetocht.
Inmiddels bieden we ook werkzaamheden bij de Klooster bierbrouwerij Toebes, bij La Tertulia en ook in de MFA de Agaat. Maar ook buiten Cuijk en Sint Agatha weten bedrijven ons te vinden. We nemen bijvoorbeeld al jaren met cliënten werk uit handen bij WOUT ICT in Wanroij.

We merken dat bedrijven en organisaties open staan om werk uit te besteden aan Stichting COPA. Voor bedrijven die ook iets maatschappelijks willen doen realiseren we hiermee die kans. We streven er naar om altijd win-win-situaties te creëren voor alle partijen. Een bedrijf moet geholpen zijn. Zij kunnen nu werk uit besteden zodat hun eigen personeel andere dingen kan doen of het werk sneller gedaan krijgen met meerdere handen. De jongeren komen zo op verschillende plekken en doen zo werkervaring op. Maar wat we het mooiste vinden is dat ze trots zijn, dat ze van nut zijn en waardering krijgen. Geen compliment van een begeleider maar een compliment van een onbekende of eigenaar van een bedrijf is veel krachtiger.

Beleidsplan Stichting COPA